WEEK 16: Bewegingsvrijheid

Velen kunnen zich een leven zonder eigen auto niet meer wegdenken. Toch heb ik de indruk dat het aantal initiatieven dat inzet op alternatieven, alsmaar toeneemt. Vorige week brachten we onze fietsen opnieuw in orde, we kunnen er weer even tegenaan.

1. Met het stalen ros

Als je niet te ver moet en goed te been bent, is de fiets naar mijn mening het meest comfortabele vervoermiddel. Geen last van files, niet zoeken naar een parkeerplaats, goedkoop en meteen ook nog eens wat dagelijkse beweging. De 7 km club haalt zelfs 7 voordelen aan om dagelijks met je fiets naar werk te gaan, of toch voor zij die tot 7 kilometer van hun werk wonen. Wist je dat er over heel Vlaanderen fietssnelwegen bestaan? Vind ze hier terug op de kaart.

Aangezien voor mij de afstand ruim onder die 7 km ligt, twijfel ik er niet aan om met de fiets te gaan. Nu nog laten graveren, dat helpt tegen diefstal. Helaas is er, zoals je kan zien, bij ons thuis niet veel parkeerplaats voor de fietsen. Tussen het schrijven van deze blog door, heb ik alvast maar eens een “suggestie voor plaatsing nieuwe fietsenstalling” ingestuurd naar de Fietsambassade Gent. Hopelijk kunnen we binnenkort onze fietsen een beter plaatsje geven.

Inkopen doen met de fiets? De blog van de Velotariër legt het je in detail uit.


Onze fietsen verdienen toch wel een betere thuis dan dit.

2. Trein, tram of bus?

Had je het verwacht? Het openbaar vervoer natuurlijk. Trein, tram of bus. Er wordt veel over geklaagd, maar al bij is het een luxe om het openbaar vervoer te kunnen gebruiken: je laat je voeren en terwijl kan je gezellig babbelen, mails sturen of een boek lezen. Klinkt dat nu niet ontzettend veel beter dan achter het stuur, in de file, aandachtig te moeten opletten? Steeds vaker worden aparte rijstroken aangelegd voor bus of tram en vermijd je zo de file.

Ook voor uitstapjes is het openbaar vervoer heel erg geschikt. Zo zijn er de B-Dagtrips, maar ook de Groene Haltewandelingen van TreinTramBus. De Groene Haltewandelingen zijn uitgetrippelde wandeltochten waarbij je afstapt aan één halte en achteraf weer opstapt aan een andere halte.


Ik vind het gewoonweg heel ontspannend om de trein te nemen.

3. En nog eens de fiets

Gewoon omdat de fiets zo’n geweldig iets is, nog maar eens over deze tweewieler. Niet zomaar je eigen fiets, maar andere alternatieven. Zo kan je het openbaar vervoer perfect combineren met een fiets, zodat je het laatste stuk van je eindhalte tot bestemming al fietsend kan doen. Dat kan met een eigen plooifiets, je kan je fiets meenemen op de trein of, en nog gemakkelijker, een bluebike nemen in het station van aankomst.

Ook voor je bestellingen kan je kiezen om ze met de fiets te laten leveren. Cargo Velo is de fietskoerier in Gent. Sommige bedrijven brengen maaltijden aan huis met de fiets, zelfs Coolblue startte in Nederland al met een optie om met de fiets te laten leveren.


Er staat een hele hoop blue-bikes te wachten aan het treinstation.

4. Deel een auto = autodelen

Moet je veel transporteren, laat het uur niet toe om het openbaar vervoer te gebruiken of is je traject toch een heel pak makkelijker met de auto te doen, dan kan je nog steeds een deel-auto gebruiken. Auto’s van Partago of van Cambio staan op vaste plaatsen klaar om uitgeleend te worden. Partago werkt 100% met elektrische wagens.

Toch ben ik nog meer voorstander van Dégage (enkel regio Gent en Halle), waarbij auto-eigenaars wiens auto te vaak stil staat, deze kunnen uitlenen aan anderen die op dat moment een auto nodig hebben. Je betaalt per kilometer die je aflegt. Ze hebben ook enkele elektrische wagens. Caramigo en Drivy werken met een gelijkaardig systeem, weliswaar met een dagprijs (in heel België). Je zoekt makkelijk een deelauto bij jou in de buurt via deze kaart.

Wij maken zo nu en dan eens gebruik van Dégage als we een auto nodig hebben, al komt dat toch maar héél erg zelden voor. Je moet al heel erg veel kilometers met een deelauto doen om aan de werkelijke kost van een eigen auto te geraken.


Een elektrische deelauto, als laatste alternatief.

1 Comment

Laat een reactie achter:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.