WEEK 21: Eet jij je korstjes?

Meestal hebben de allerkleinsten ermee te maken: “Moet ik nu echt die vieze broodkorstjes opeten?” Maar hoe zit het met kiwi-schil? Of liever, bloemkoolbladeren. Deze week staan we stil bij eten dat veel te vaak en onterecht wordt weggegooid! Proef deze week eens van de dingen die je anders zou wegdoen!

1. Heerlijke blaadjes

Bladeren van bloemkool, wortelen, rode biet of radijs. Velen gooien ze weg, weinigen koken ermee. Maar eetbaar zijn ze! Verwerk ze in een salade, pesto, omelet, puree of soep. Ik ben helaas geen meesterkok, dus voor specifieke receptjes verwijs ik graag door naar het wereldwijde web.

Gooi ook de donkere delen van de prei niet weg. Ze zijn wat stugger, maar zeker goed voor in de soep. Wat betreft de broccoli: gebruik de buitenste bladeren in de soep, de binnenste voor een salade en de stam voor in je smoothie!


Vier keer koken met één boccoli

2. De asperges zijn er weer

De zomer komt dichterbij en dat wil zeggen dat er ook weer een hele hoop nieuwe seizoensgroenten zijn aangekomen. Het is je wellicht niet ontgaan, maar de asperges zijn er weer! Jummie! Ook zaten er dit keer koolrabi en lente-uitjes in ons wekelijks groentepakket. Ik kijk er al naar uit om binnenkort ook terug de tomaatjes te mogen verwelkomen.

Ik voel dat het tijd is om onze lijst seizoensgroentjes nog een te actualiseren. Groentjes voor in de late-lente zijn: andijvie, artisjok, asperges, bloemkool, broccoli, erwtjes, selder, koolrabi, kropsla, prei, boontjes, raap, radijs, savooikool, spinazie, spitskool, tomaten, uien, venkel, warmmoes en wortelen.

Maar eigenlijk wilde ik het over de asperges hebben. Het vlees van de asperge eten we natuurlijk lekker op, maar de schil kan je gebruiken voor een lekker smaakvol soepje. Ook wortels, aubergines of komkommers moeten helemaal niet geschild worden.


Vandaag aten we ’s middags asperges en ’s avonds aspergesoep!

3. Fruit in z’n jasje

Ook de schil van fruit is veelal eetbaar. Appels, peren, druiven, perziken, nectarines, kersen. We eten meestal de schil mee op. Maar wist je dat ook de schil van kiwi, mango, watermeloen, bananen, sinaasappel en zelfs de blaadjes van aardbeien perfect eetbaar zijn. En de schil bevat vaak meer vezels en vitaminen. Ik ben niet meteen fan van de bittere sinaasappelschil, maar de schil van kiwi is best lekker. Naar mijn ervaring zijn vooral biologische kiwi’s lekker, andere kiwi’s hebben vaak een meer stugge schil. Sinaasappelschil is dan weer wel lekker gekonfijt of geraspt in desserts.

Let op voor wie geen bio-fruit koopt: Ken je de schone-15 al? En de vuile-12? Dit zijn lijsten van de EWG (Environmental Working Group) met gewassen die eerder weinig, of juist veel pesticides bevatten. Wassen is steeds belangrijk, maar daarmee was je natuurlijk nog niet meteen de pesticiden eraf. Beter kiwi-schil dan appel-schil, zo blijkt:

  • De vuile 12 (dirty dozen): aardbeien, spinazie, nectarines, appels, druiven, perzikken, kersen, peren, tomaten, selder, aardappelen en paprika
  • De schone 15 (clean fifteen): avocado’s, maïs, ananas, kool, uien, erwten, papaja’s, asperges, mango’s, aubergines, suikermeloen, kiwi, cantaloupe meloen, bloemkool en broccoli


Ook de rabarber is weer terug!

4. Pluk je salade bijeen

Enkele weken geleden -bij een cursus die ik volg- kwamen eetbare wilde planten aan bod. Ik werd er nogmaals aan herinnerd hoeveel eetbare planten er wel niet zijn. Magrietjes, dovenetel, brandnetel, hondsdraf, look-zonder-look, madeliefje. En die groeien als onkruid!

Zo herinner ik me ooit radijsje te hebben geplant (helaas hebben we geen tuin voor een moestuin, noch vensterbanken voor een vensterbanktuin). Uiteindelijk bleek dat de vogelmuur veel weeldiger groeide dan de radijzen zelf. Wat bleek: Die vogelmuur was eigenlijk best lekker.


Vogelmuur is heerlijk in salades.

Laat een reactie achter:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.