WEEK 25: Hersenvoer

De meeste studenten zitten nog volop in de examens. En ik het het gevoel dat ik dit jaar opnieuw een beetje aan het meedoen ben. Volgende zaterdag is mijn laatste examen voor de opleiding gids/reisleider (wat dit semester betreft dan toch). Naar aanleiding van het bericht van vorige week over reizen met een minimale impact had ik gedacht om deze week iets te schrijven over snacks die je makkelijk kan meenemen als je op uitstap gaat. Gezond voor lichaam en geest, verpakkingsloos en met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. Uiteindelijk lijkt het meer op tips voor gezonde snacks voor tijdens de examens. Het doet er niet toe. Vier (h)eerlijk gezonde tussendoortjes. Welke tussendoortjes neem jij mee op uitstap of naar je werk?

1. Zaden en noten

Lijnzaad, sezamzaad, pompoenzaad, walnoten, amandelen, hazelnoten, cachewnoten… Heerlijke tussendoortjes, heerlijk in salades en eigenlijk heerlijk overal in. Ze geven op een makkelijke manier extra voedingswaarde aan je maaltijd of vieruurtje. Neem op uitstap een potje zaden of noden mee. Het kikkertje op als je honger hebt en bewaart goed, ook op warme dagen.

In Bolivia leerde ik chiazaad kennen en ondertussen zie ik het overal. Probeer het eens in een beetje water te doen en een nachtje in de koelkast te laten staan? Je krijgt een soort pudding met een speciale textuur.


Chiapudding op basis van soyamelk.

2. Gedroogd fruit

Onderweg nood aan iets zoets? Probeer dan gedroogde dadels, pruimen of vijgen. Of gedroogde mango’s, ananas enz. En wat dacht je van gevriesdroogde aarbeien, frambozen of bosbessen? Of bananenchips?

Ik probeerde deze week een recept van de Pick up Limes-website. Zoals gewoonlijk is het een zéér vrije interpretatie geworden met de dingen die we in huis hadden. Energieballetjes van gedoogde abrikozen, gevriesdroogde bosvruchten, cashewnoten, lijnzaad en een scheutje agavesiroop. Dit is écht een aanrader!!!


De energieballetjes met thee van gedroogde abrikozen.

3. Meer zoetigheid

Terwijl gedroogd fruit het hele jaar beschikbaar is, is het nu echt wel dé moment om te genieten van verse aardbeien, abrikozen, aalbessen, kersen en zo veel meer uit eigen land. Maar ook in andere Europese landen zijn de lekkerste vruchten al rijp, zoals deze Spaanse watermeloen. Laat het smaken!


Fruitsalade met limoensap.

4. Peulvruchten

Peulvruchten zijn veel veelzijdiger dan veel mensen denken. En ze zijn een heel goede aanvulling voor een gezond dieet. Als het voedsel van de toekomst geen insecten zijn, dan zijn het naar mijn mening peulvruchten!

Kook aan het begin van de week wat linzen, kikkererwten of andere bonen. Je kan ze toevoegen aan veel gerechten: salades, omelet, sauzen… of gewoon lekker gekruid. Je kan het ook mixen tot hummus. De traditionele hummus van kikkererwten met look is een hele lekkere dip voor rauwe groentjes of heerlijk op een stukje toast. Ook dit is prima mee te nemen!


Geen foto van peulvruchten, maar wel een lekker wijntje met bananenchips 😉

2 Comments

Laat een reactie achter:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.