WEEK 36: Peulvruchten

We hadden het er vorige week al over, de maand september zou onze veggie of vegan maand worden. Minder consumptie van dierlijke producten heeft een directe impact op onze ecologische voetafdruk. Geschiedenislessen leren dat er tijden waren dat bonen een belangrijk deel van de maaltijd waren en dierlijke producten enkel gebruikt werden voor speciale gelegenheden. Sinds we meer dieren zijn gaan kweken voor consumptie, zijn we die bonen uit het oog verloren.

Als we terug onze vleesconsumptie willen minderen, is het dus niet slecht om terug wat meer bonen, in combinatie met zaden en volkoren granen te eten om de nodige proteïnen binnen te krijgen. Dus elke dag bonen in tomatensaus? Ik dacht het niet! Veel variatie is belangrijk om alle noodzakelijke aminozuren binnen te krijgen en nog lekker ook. Deze week incorporeren we meer bonen in onze menu’s.

1. Boontjes doppen

Zo veel soorten! Witte bonen, rode bonen, sojabonen, kikkererwten, snijbonen, erwten, limabonen, mungbonen, linzen, pinda’s, nierbonen, sperziebonen, prinsessenbonen, tuinbonen, zwarte bonen… De peulen en erwten bevatten eerder weinig proteïnen, maar zwarte bonen, mungbonen, nierbonen en pinda’s bevatten hoeveelheden vergelijkbaar met vlees. Sojabonen zelfs nog meer. Gezonder of ongezonder? Daar spreken alle bronnen elkaar over tegen. Veel variatie is daarom belangrijk!

Hierbij wil ik dan ook even een mythe de wereld uit helpen: sojateelt -en die van bonen in het algemeen- is geen bodem verarmende praktijk. Het is dus zeker niet zo dat je soja moet mijden omdat het niet duurzaam is. In tegendeel! Soja en andere bonen kunnen stikstof fixeren uit de lucht en heeft zo een positief effect op landbouwgrond. De mythe rond de sojateelt is er natuurlijk niet zomaar gekomen, maar baseert zich op de sterke uitbreiding van de sojateelt. Deze uitbreiding van landbouwgrond bevindt zich in regio’s die door ontbossing of het braakleggen van grasland en savanne een enorme biodiversiteit laten verloren gaan en waarbij de bodems verarmen en eroderen. Vorig jaar -toen we in Bolivia waren- zagen we met eigen ogen de immense ontbossing van tropisch woud voor sojateelt en de protesten tegen de toen recente toelating van genetisch gemanipuleerde soja. De hoeveelheid soja die geproduceerd moet worden voor menselijke consumptie is verwaarloosbaar vergeleken met de soja die geproduceerd wordt voor diervoeder, en in mindere maten voor energieproductie en sojaolie. Even voor de duidelijkheid, sojaolie is géén bron van proteïnes.


Een ongelooflijk goed boek voor vegetariërs, met een hoofdstuk over bonen!

2. Scheuten voor een frisse salade

De meest typische bonengerechten zoals chile sin carne, bonen in tomatensaus of gestoofde prinsessenbonen voelen bij mij aan als typische wintergerechten, maar bonen passen ook perfect in een frisse salade. Leg ze een nachtje in het water om te weken, koken en wanneer ze afgekoeld zijn kunnen ze meteen in de salade!

Wil je het nog frisser? Maak er dan scheuten van! De typische sojascheuten op de markt zijn eigenlijk mungboonscheuten (of groene-sojascheuten). Maar scheuten van alfalfa of sojabonen zijn ook prima mogelijk. Ik maak ze thuis door een pot met één laagje mungbonen te vullen. Zet ze net onder water, dek af met een doek en bewaar op een donkere plek. Spoel de bonen twee a drie keer per dag af en vul opnieuw met wat water. Na een à twee dagen beginnen je bonen scheutjes te vormen (zie hoofdafbeelding van deze week). Na een vijf à zes dagen zijn je scheuten etensklaar.


Een bodempje mungbonen in een glazen pot.

3. Pinda’s zijn ook peulvruchten?

Ja, pinda’s zijn ook peulvruchten en rijk aan proteïnen. Je kan ze natuurlijk als snack eten bij een drankje (let wel op het zoutgehalte!), maar ik vindt ze heerlijk in salades, stoofpotjes, soep, saus… Ook pindakaas is een goede optie. Ik ben lang geen liefhebber van pindakaas geweest. Als je het rechtstreeks proeft voelt het erg droog aan in de mond en op brood smaakt het naar mijn mening nog eens dubbel zo droog. Sinds ik pindakaas als groentedip ontdekt heb, kan ik er niet meer vanaf blijven! Geef die pindakaas een tweede kans.

En welke groentjes mogen we in deze periode in de pindakaas doppen? Tijd voor een update van de seizoensgroentjes: Andijvie, artisjok, aubergine, bloemkool, broccoli, courgette, komkommer, koolrabi, kolen, maïs, paprika, pompoen, prei, peulen, raap, radijs, rammenas, rode biet, selder, sla, tomaten, ui, venkel, warmoes, wortel… Omdat bonen zo makkelijk te drogen zijn (met uitzondering van de peulen), kan je hier hele jaar rond van genieten.


Pindakaas als groentedip voor paprika, selder, wortel, koolrabi…

4. Hummus & co.

Hummus is tot bij ons geraakt via de Libanese keuken (Libanese keuken is trouwen een geniale inspiratiebron voor de hele vegetarische keuken). Bij ons wordt het meestal als dip of voor op brood gegeten en minder als puree. Maak het met kikkererwten, sesamzaad en tahin. Of bespaar je kooktijd en mak het met linzen.

Bonen kan je nog op allerlei manieren klaarmaken. Denk maar aan tofu, tempeh, sojayoghurt of -melk. Linzen maak je heel snel klaar en passen overal bij. Pasta-bolognaise met linzen (i.p.v. gehakt) al geprobeerd?


Linzen maak je snel klaar en passen overal bij. Of maak er hummus van.

Laat een reactie achter:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.