WEEK 39: Herfstblues

Het is nog maar sinds één dag herfst, maar ik voel de herfstblues al opkomen. Regen, koude ochtenden, kortere dagen. Wapen je alvast met de volgende vier tips.

1. Frisse neus, dikke sjaal!

Vanmorgen op weg naar mijn werk, waren voor het eerst de koude vingers terug. Maar, laat je niet afschrikken door wind of regen. Een goede sjaal, muts, handschoenen en/of regenjas zal je beschermen. Het is juist belangrijk voldoende zonlicht op te nemen en frisse lucht in te ademen. Maak een wandeling nog voor het donker wordt. Eventueel tijdens je middagpauze.

Heb je geen tijd om een stevige wandeling te maken, zorg dan toch voor voldoende frisse lucht door het huis te laten ventileren. Op die manier kan je toch eens goed ademhalen. En daarenboven daalt het vochtgehalte in huis en zal het uiteindelijk warmer aanvoelen.


Haal die sjalen van onder het stof.

2. Laat je bloed sneller stromen

Niets is beter tegen de koude dan regelmatig intensief beweging. Je bloeddoorstroming houdt je natuurlijk warm. Voor de meeste soorten sport heb je amper iets nodig. Zorg voor goede schoenen en ga eens de deur uit om een rondje te gaan lopen. Of doe een half uurtje yoga bij je thuis. Het maakt niet uit wat je doet, maar zorg dat je het eens goed warm krijgt en bouw zo de nodige weerstand op om tijdens de herfst fysiek en mentaal helemaal gezond te blijven.

Je kan je natuurlijk ook (laten) trakteren op een stevige massage. Genoeg alternatieven vooralleer je naar die verwarming gaat grijpen.


Loopschoenen aan en naar buiten!

3. Gezellig onder een dekentje

Maak het gezellig! Dekentjes, wollen sokken, confortabele truien. De herfst is ook het ideale excuus om eens binnen te blijven, een boek te lezen of een spel te spelen.

Let wel op: Dit mag je absoluut pas doen als ook tip 1 of 2 hebt toegepast. Je zou je er anders wel eens lui door kunnen gaan voelen, en dat geeft helemaal het tegenovergestelde effect. Na een stevige wandeling, heb je dit natuurlijk wel dubbel en dik verdient.


Gezellig… met alpacawollen sokken in de sofa!

4. Verkouden?

Als je dan met de wollen sokken onder een dekentje ligt, neem er gerust een warm drankje bij! De lopende neuzen zijn stilaan terug, er wordt weer wat meer gehoest. Deze eerste kwaaltjes kan je vaak al temperen met de goede verzorging. Enkele eenvoudige combinaties:

  • Kaneel en kruidnagel.
  • Gember en zwarte peper. Liefst met een scheutje plantaardige melk erbij.
  • Cacaopoeder en ginseng.
  • Eucalyptus en honing.
  • Of een heerlijke chai-latte: Cardamon, kaneel, steranijs, kruidnagel, gember, zwarte thee en zwarte peper. Heerlijk met wat honing en melk.

En wat dacht je van een hoestsiroop van honing, olijfolie en citroensap? Vergeet ook die papieren zakdoekjes maar. De stoffen zakdoek doet het eens zo goed. Zit alles vast, maak dan een neusspray met water en zout.


Niets beter in herfst dan gemberthee. Of wat dacht je van Chai-Latte.

MAANDOPDRACHT OKTOBER :

In oktober beloven de temperaturen nog verder te dalen. Zoek mee naar duurzame manieren om ons huis lekker warm te houden en de verwarming nog even achterwege te laten.

One Comment

  1. Deze morgen om half 8 wandeling gedaan met Milo. En inderdaad het was koud en nat Maar met een lekker tasje koffie was ik zo weer zo opgewarmd..toch zo een wandeling s’morgens doet wel goed ondanks het weer

Laat een reactie achter:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.